Czwartek, 22.03
godz. 18.00, Galeria Azjatycka, Freta 5, Warszawa
WAYANG KULIT W INTERNECIE, KOMIKSIE I DESIGNIE - czyli tradycyjny indonezyjski teatr jako źródło inspiracji dla kultury współczesnej. Spotkanie z Marianną Lis (Instytut Sztuki PAN) z autorskiego cyklu Wayang współczesny; http://kompaspodroznika.blogspot.com/
Trzecie spotkanie poświęcone będzie projektom znacznie wykraczającym poza dotychczasowe formy wayangu, przenoszącym ten teatr do Internetu, w świat komiksu czy designu, splatającego losy bohaterów indonezyjskich z bohaterami popkultury i stawiającego przed wayangiem nowe wyzwania.
Od rozważań na temat Baudrillardowskiej teorii symulacji i symulakrów wyszedł Erandaru Erandaru, indonezyjski inżynier, wykształcony w Szkocji, a obecnie pracujący w Surabayi nad projektem stworzenia wirtualnego wayangu. Software budowany przez Erandaru ma działać na zasadzie platformy wolnego oprogramowania (open source), dostępnej online. Przenosi tym samym wayang w inny wymiar, w którym nie ma miejsca na wiedzę o budowie i wykonaniu lalek czy sposobach ich animacji. Pamięć o tradycji, będąca fundamentem istnienia wayangu, zostaje tutaj jeśli nie pominięta, to odsunięta na dalszy plan.
Wayang Batman to film krótkometrażowy dalanga Dodiego „Emdoda” zrealizowany w konwencji spektaklu wayang kulit z lalkami odwzorowującymi bohaterów filmów o Batmanie. W rozmowę Batmana z Jokerem na chwilę wtrąca się Semar, tworząc kilkusekundową namiastkę gara-gara, sceny komicznej będącej często centralnym elementem przedstawień wayang kulit.
DIY to skrót od angielskiego „Do It Yourself” oznaczającego zrób to sam. Jest to najprostszy opis działalności Faisala Azada, tworzącego pod pseudonimem Salazad. Począwszy od 2007 roku artysta przenosi indonezyjskich bohaterów w świat papierowych zabawek, a jego celem jest popularyzacja wayangu, a wraz z nim tradycyjnych indonezyjskich mitów, na całym świecie (jego projekty dostępne są w Internecie). Projekt Salazada mieści się w przestrzeni pomiędzy teatrem a komiksem i designem. Podobnie jak twórca wirtualnego wayangu, daje on jedynie pewne narzędzie użytkownikom, pozwalając im na dowolne modyfikacje.
Komiksy są jednym z ważniejszych i ciekawszych sposobów przedstawiania Mahabharaty i Ramajany nowym pokoleniom w Indonezji. Swoją wysoką rangę zawdzięczają one przede wszystkim działającemu od lat 50 XX wieku Radenowi Ahmadowi Kosasihowi, który uznawany jest za najwybitniejszego twórcę gatunku i ojca komiksu indonezyjskiego, a jego dzieła uważane są za unikatowy i kreatywny sposób popularyzacji zarówno samego wayangu jak i używanych w nim lakonów. Przyjrzymy się komiksowi dla dzieci i młodzieży Baratayuda stworzonemu przez Andika Prayogo i Afifa Numbo oraz graficznej noweli autorstwa Dwi Klik Santosy, opowiadającej o dziejach księżycowego Abimanyu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz